Få værdi af jeres APV
Så skal man til det igen! Der skal laves APV…
Er du også vant til at APV’en blot er et nødvendigt onde, noget der skal overstås? Og noget som ingen værdi giver. Synes du, at spørgeskemaerne er lange og uinteressante. Så er du ikke alene…
Til trods for – eller måske netop på grund af – at der er metodefrihed, ser det ud til at mange vælger dårlige løsninger. Man køber måske en licens til et APV-system, så HR eller en anden selv kan sidde og eksperimentere med spørgeskemaer.
Det kan man selvfølgelig godt, men udbyttet bliver også derefter. Fx opleves spørgsmålene ofte som irrelevante eller man har ikke noget at sammenligne med (hvornår er et tal højt eller lavt?). Dermed risikerer APV’en at ende lige som de tidligere gange med at samle støv.
Undgå dårlig kvalitet
En dårlig APV kan faktisk være værre end slet ingen APV. Man skaber forventninger hos medarbejderne og stiller dem i udsigt, at der bliver lyttet.
Men hvis output ikke giver mening eller hvis man ikke følger ordentligt op, bliver medarbejderne frustrerede og mister lysten til at deltage en anden gang.
Et stærkt ledelsesværktøj
Sådan behøver det ikke at være. APV er et stærkt ledelsesværktøj, som kan hjælpe til at til at optimere organisationen. Men det kræver selvfølgelig, at man griber det rigtigt an.
Lad mig her dele fem råd til, hvordan I kan få en APV som giver værdi.
Fem gode råd
- Undgå generiske standardløsninger. De er billige, men spild af tid. En god APV er et fremragende strategisk ledelsesværktøj (en dårlig APV er selvfølgelig ikke).
- Inddrag medarbejderne så tidligt som muligt. Tag en snak i Arbejdsmiljøorganisationen eller i SU om, hvad skemaet skal indeholde og hvor fokus skal ligge. Jo mere involvering, jo mere medejerskab. Det giver jer en bedre implementering af eventuelle tiltag efterfølgende.
- Planlæg en tilbagemelding til medarbejderne. I behøver ikke uddybe præcis hvordan, men lad dem vide, at der kommer en tilbagemelding fx efter en måned eller to.
- Planlæg en meningsfuld dialogproces. Lad ikke APV’en samle støv, men gå ud i organisationen og tal med folk. Hvorfor oplever afdeling X mere stress end afdeling Y? Hvordan kan vi i fællesskab afhjælpe dette?
- Vær omhyggelig med at garantere medarbejderne at deres besvarelser behandles fortroligt. Dette punkt er vigtigere end de fleste tror. Har medarbejderne ikke den rette tillid til at svare ærligt, har undersøgelsen ingen troværdighed og bliver dermed… værdiløs.
Følger I disse fem råd, er der god chance for jeres APV ikke kommer til at samle støv. Tværtimod vil I opleve den som et meningsfuldt og stærkt dialogværktøj til gavn for hele jeres organisation.
Hvis du har spørgsmål til APV er jeg klar til at besvare dine spørgsmål. Du kan skrive til mig her info@argasurvey.dk.
Du kan også prøve at udfylde en APV her.