Ville du anbefale din arbejdsplads som et godt sted at arbejde?

Lige så længe jeg har arbejdet med trivselsmålinger, lige så længe har jeg benyttet dette spørgsmål. Ordlyden har været lidt forskellig, men essensen er den samme.

Nemlig om din arbejdsplads faktisk er så god at du vil anbefale den?

Spørgsmålet er designet til at give en helhedsbetragtning af din arbejdsplads og som sådan er det ekstremt værdifuldt at få en høj score.

Fra kundeloyalitet til medarbejderloyalitet

Du kender det måske fra når du har købt et produkt online fx en iphone eller togbillet. Efterfølgende bliver du bedt om at vurdere ”oplevelsen” på en skala fra 0-10. Metoden hedder Net Promoter Score og er oprindelig designet til at måle kundens loyalitet. Det er vigtigt at forstå at det er mere end “Tilfredshed”, vi måler. Dette er også årsagen til at beregningen af NPS er som den er, nemlig at man skal score 9 og 10 for at blive “promoter”.

Blot at være tilfreds er ikke nok. Tilfredshed er en passiv tilstand. Loyalitet er andet og mere end det, en stærk, positiv følelse, som får os til at tale varmt om produktet (eller arbejdspladsen) til andre mennesker. Derfor er villighed til at anbefale et produkt, en ydelse eller en arbejdsplads det ultimative mål for loyalitet.

Tilsvarende findes NPS i en version for medarbejdere, kaldet Employee NPS. Det fungerer helt på samme måde, som for kunder og produkter, blot er det naturligvis arbejdspladsen, der er i centrum.

eNPS er et stærkt og enkelt værktøj, som måske især er værdifuld fordi man beder de særligt positive (“promotors”) om at forklare, hvad der især får dem til at score højt.

Ligeledes beder vi medarbejdere med lav score (“detractors”) om at uddybe, hvad der skal til for at give en højere score. Dermed er eNPS et fantastisk udviklingsværktøj, som desuden er meget pædagogisk at arbejde med. Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan en fordeling kan se ud. Denne virksomhed har en eNPS på 13. Dette tal kommer ved at vi trækker de røde fra de grønne og dermed får vi beregningen 37 – 24 = 13. Anbefalingen er at resultatet er mellem 10 og 50. Gennemsnittet for ARGA survey kunder er 43.

Mål dine medarbejderes NPS

Jeg oplever i stigende grad at eNPS er noget, som kunderne er nysgerrige på og ønsker at spørge om. Derfor har jeg nu indført eNPS som tilvalg i mine trivselsmålinger, pulsmålinger og APV. Sammen med trivselsindekset giver det jer en fantastisk indsigt i jeres organisation og I får et værktøj, der er lige til at gå til.

Prøv selv at besvare en trivselsmåling med eNPS👉  https://surveys.enalyzer.com?pid=n6df7gnf

Skriv eller ring 26146589 hvis du vil høre mere om eNPS eller trivselsmålinger.