Skab måling med mening
Den teknologiske udvikling går rigtig stærkt. Alt skal helst foregå på en App. Eller endnu bedre med chatGPT eller anden kunstig intelligens. Man bliver helt forpustet.
Jeg ser en tendens til at der kommer flere og flere løsninger til måling af trivsel, hvor kunden selv gennemfører undersøgelsen.
Til en meget lav pris får kunden selv adgang til et stykke software og udsender så trivselsundersøgelser eller pulsmålinger efter behov.
Det kan lyde fristende at have mulighed for at udsende spørgsmål til sine medarbejdere “når man vil”.
Men hvor besnærende det end måtte være, er det sjældent en god idé. En ting er at det sjældent er meningsfuldt at spørge sine medarbejdere ofte blot fordi man kan. Eller i det hele taget undersøge sig selv (hvilket jeg har skrevet mere om her).
Noget andet og mindst lige så vigtigt at forstå i forbindelse med trivselsmålinger, ja ved tal i det hele taget, er, at TAL IKKE BARE ER TAL. Det er med andre ord slet ikke nok, at man blot får spyttet en række tal og procenter ud af et softwaresystem. Ja, ofte kan det såmænd være direkte kontraproduktivt.
Det handler om mennesker
Trivselsmålinger handler om mennesker. Derfor skal der være mennesker involveret i forståelsen af resultaterne.
Hvis man som virksomhed selv udsender målinger uden den rette erfaring risikerer man i værste fald, at det bliver kontraproduktivt.
Det kan fx være i form af at folk bliver irriterede over at skulle svare på det samme igen og igen. Så risikerer man at svarer forkert med vilje. Meget udbredt er også at de ikke har tillid til at resultaterne bliver håndteret fortroligt og ‘tør’ ikke svare ærligt. Altså lav psykologisk tryghed.
Eller måske gider de slet ikke at svare, fordi de ikke tidligere har oplevet at der skete noget bagefter. Tja, så kan det hele faktisk være lige meget (Læs også Arbejdstilsynets udmærkede råd her)
Tal er ikke bare tal. Der er brug for erfaring til at forstå, hvad tallene betyder for de mennesker, det handler om.
Hvordan ser resultaterne fx ud sammenlignet med benchmarket, dvs. andre virksomheder? Og hvad der skal ske for de medarbejdere, som jo er grundlaget for tallene? Det kræver de rette kompetencer og erfaring at arbejde professionelt med en trivselsmåling. Og det kræver erfaring at arbejde med resultaterne efterfølgende.
Læs også om hvordan du får værdi af APV og trivselsundersøgelser.
Læs mere om faldgruberne ved at måle sig selv her.
Hvis du har spørgsmål til APV eller trivselsundersøgelse er jeg klar til at besvare dine spørgsmål. Du kan skrive til mig her info@argasurvey.dk.
Du kan også downloade eksempler på rapporter, hvor du kan se, hvordan jeg behandler resultaterne og se hvad kunderne siger om vores samarbejde.